پالپ دندان چیست

پالپ دندان چیست

پالپ دندان چیست، به داخلی ترین قسمت دندان که بافت نرمی دارد و از اعصاب و رگ های خونی تشکیل می شود میگویند، مینا و عاج که به عنوان یک محفظه سخت در اطراف پالپ دندان وجود دارند از آن محافظت کرده و مانع رسیدن میکروب به این قسمت می شوند، اما به وجود آمدن پوسیدگی و یا شکستگی در دندان میتواند راه نفوذ میکروب ها و باکتری ها را به پالپ دندان باز کند، پال در طول زندگی و در حالت عادی، زنده بوده و دارای فعالیت هایی می باشد که میتوان آن ها را اینطور بیان کرد :

– از اولین فعالیت های پالپ، سازندگی می باشد که با ساختن عاج دندان توسط سلول های ادنتوپلاست صورت میگیرد.
– بعد از ساخت عاج ، پالپ تشکیل مینا را انجام می دهد.
– وظیفه ی تغذیه ی مورد نیاز برای ساخت عاج و حفظ خود پالپ را به عهده دارد.
– پالپ نقش حسی را نیز بر عهده دارد که توسط اعصاب این حس ها را دریافت می کند.

در بسیاری از مواقع، التهاب مفاصل پالپ باعث بروز نوعی بیماری راج به نام پالپیت می شود که پوسیدگی دندان ها از اولین دلایل آن می باشد.

پالپ دندان چیست
پالپ دندان چیست

انواع پالپیت چیست ؟

پالپیت دندان را می توان در دو نوع نام برد :

پالپیت برگشت ناپذیر : در این حالت ، التهاب و احساس درد شدید بوده و پالپ دندان آسیب دیده است که در بیشتر موارد نمی توان آن را نجات داد، بعضی مواقع این نوع پالپیت منجر به آبسه پری آپیکال می شود . این عفونت در جوار ریشه دندان می باشد و با ایجاد پاکت هایی که در ان ها جرم انباشته می شود، در صورت درمان نکردن میتواند به بخش های دیگر بدن، مانند : سینوس ، مغز و فک نیز آسیب برساند.
پالپیت برگشت پذیر : در این حالت تورم و درد خفیف تر بوده و با مراجعه به دندانپزشک و درمان آن، بخشش بیشتری از پالپ سالم باقی مانده و میتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

در چه مواقعی اقدام به خارج کردن پالپ می کنند ؟

در مواقعی که پالپ دندان آسیب میبند و دچار تجزیه می شود دقیقا مانند همان اتفاقی است که در صورت مرگ به وجود می آید، زیرا بافت پالپ در یک محفظه بسته قرار دارد و در صورت تجمع باکتری ها ، آبسه به وجود می آید و در صورت ماندن آن داخل دندان، عفونت به قسمت استخوانی دندان می رسد، به همین دلیل در درمان این مورد با خارج کردن قسمت پالپ دندان از عفونت در قسمت های دیگر جلوگیری می شود.

پالپ دندان چیست
پالپ دندان چیست

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟ ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

    • اگر تمایل دارید از این مزایا استفاده کنید همین الان با شماره 09120957013 تماس بگیر یا فرم نوبت دهی  را پر کنید . 

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها