اوردنچر چیست و چه کاربردی دارد + مزایا و هزینه 1402 | دکتر امیر محمدی

اوردنچر روشی در دندانپزشکی برای ترمیم و زیبایی می باشد و مناسب افرادی هست که دندان های خود را کاملاً از دست داده اند، در این صورت پروتز مصنوعی برای آنها بهترین روش درمان می باشد. در ادامه مطالب می خواهیم در مورد اوردنچر ، کاربرد و مزایای آن و تعداد ایمپلنت دندان لازم برای اوردنچر صحبت کنیم. در گذشته زمانی که بیماران دندان های خود را به طور کامل از دست می دادند چاره ای جز استفاده از دست دندان یا دنچر نداشتند. از جمله مشکلات دنچر می توان به عدم چفت شدن مناسب و کارایی لازم نام برد.

اوردنچر - دکتر امیر محمدی

چه کسانی به اوردنچر نیاز دارند؟

اوردنچر یک گزینه مناسب برای بیمارانی است که به دلیل بالا رفتن سن یا به دلایل دیگر، تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند. بر خلاف دنتورهای زیبایی، اتصال اوردنچرها به دندان های طبیعی یا ایمپلنت ها، از مشکلاتی از قبیل عدم تطبیق بین دنتور و لثه ها جلوگیری کرده و در نتیجه لازم نیست که بیمار بعداً اقداماتی را برای تنظیم کردن دنتور انجام دهد. حتماً قبل از اقدام، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این فرایند، مناسب ترین راه حل متناسب با شرایط شما می باشد.

کاربرد اوردنچر

مواقعی که فرد مدت‌ها دندان‌های خود را از دست داده است، استخوان فک بیمار دچار تحلیل شده است البته تحلیل استخوان نباید به اندازه ای باشد که برای کاشت ایمپلنت استخوان کافی موجود نباشد، در این مواقع دست دندان مصنوعی (دنچر) گیر لازم را ندارد و فرد در مواقع هنگام مکالمه یا خوردن غذا دچار مشکل می شود.

برای فک پایین، از آنجا که دست دندان (دنچر) در فک پایین در اغلب بیماران لق است و سبب ایجاد مزاحمت می شود، برای فک بالا این موارد کمتر پیش می آید. البته باید گفت این روش درمان بهتر است برای هم فک بالا و هم فک پایین انجام شود.

در زمانی که فرد بی دندان کامل است و استخوان دندان تحلیل رفته است و بافت نرم و لثه آن دچار تغییرات زیادی شده است و استفاده از دندان مصنوعی که بر پایه ایمپلنت سفت شده است یا همان اوردنچر می تواند پوشش بیشتری از بابت زیبایی نسبت به پروتزهای ثابت ایجاد کند.

بعضی از بیمارانی که دندان های یک و یا هر دو فک خود را از دست داده اند ممکن است هزینه کافی برای کاشت تعداد زیادی ایمپلنت نداشته باشند در این صورت اوردنچر با کاشت تعداد محدودی ایمپلنت می تواند راه حل مناسبی در جهت جایگزینی دندان های از دست رفته باشد.

مزایای استفاده از اوردنچر

  • در اوردنچر می توان قسمت هایی از فک که استخوان کافی ندارند را از طرح درمان خارج کرد تا دیگر نیازی به پیوند استخوان نباشد.
  • ایمپلنتی که در فک کاشته می شود باعث حفظ استخوان می‌شود و از تحلیل آن جلوگیری به عمل می آید. در این حالت فشار کمتری به لثه وارد می شود.
  • به دلیل اینکه پروتز اوردنچر را می توان شب‌ها از دهان خارج کرد هم فک و مفاصل و استخوان‌ها درگیر فشار کمتری می شوند.
  • به دلیل اینکه می توان پروتز را شب ها از دهان خارج کرد بهداشت دهان را بهتر می توان رعایت کرد. و در کل غذای کمتری در لابلای پروتز‌ها قرار می گیرد.

تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر

  1. حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر فک پایین دو عدد و حداکثر چهار عدد می باشد.
  2. حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر فک بالا چهار عدد می باشد.
  3. تعداد ایمپلنت‌های لازم را میزان استخوان باقیمانده و میزان تحلیل استخوان مشخص می کند.
  4. هرچه تحلیل استخوان بیشتر باشد، تعداد ایمپلنت‌های بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

هر چه تعداد ایمپلنت‌ها بیشتر باشد اتصال پروتز نهایی قوی تر خواهد بود. همچنین یکی از عوامل تعیین کننده تعداد ایمپلنت‌ها وضعیت فک مقابل یعنی با دندانی و یا بی دندانی فک مقابل است.

چگونه از اوردنچر مراقبت کنیم؟

بعد از انجام فرایند، بمنظور جلوگیری از ایجاد حفره یا ابتلا به بیماری های لثه، لازم است یک روند روتین بهداشت دهان را دنبال کنیم. دنتورها باید در طول شب از دهان خارج شوند و اطراف محل اتصال آنها به خوبی تمیز شود.

حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید تا درباره زمان ویزیت، بعد از قرار دادن اوردنچر ها اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهد. گاهی لازم است در جلسات چک آپ منظم شرکت کنید و جلساتی برای اجرای نکات بهداشتی تخصصی برای اطمینان از سلامت لثه ها و بررسی این موضوع که این اجزای تعبیه شده در دهان، برای سلامت تان بی خطر بوده و برایتان مناسب هستند، برگزار شود.

هزینه اوردنچر چقدر است؟

قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت تا حد زیادی به ایمپلنت های مورد نیاز هر بیمار وابسته است. بنابراین نمی توان یک قیمت ثابت و مشخص را برای این فرایند درمان اعلام کرد. زمانی که در جلسه مشاوره با متخصص خود شرکت می کنید، او بعد از معاینه و انجام بررسی های لازم در خصوص هزینه نیز اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می دهد.

عمر اوردنچر چقدر است؟

ایمپلنت های دندان در صورت مراقبت صحیح می توانند برای تمام عمر، به شما خدمات رسانی کنند. دنتورها هر 20 سال یکبار به دلیل فرسایش طبیعی شان، نیاز به تعویض پیدا می کنند ولی دنتورهای سنتی به دلیل تغییر در ساختار استخوان، هر 10 سال یکبار باید تعویض شوند.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها