رادیوگرافی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به دلیل اینکه بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد، دارای اهمیت بالایی در دندانپزشکی می باشد. از طرفی به دلیل اینکه در ایمپلنت دندان برای کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک، نیازمند انجام جراحی دقیق می باشد، فوق تخصص ایمپلنت پیش از کاشت ایمپلنت، رادیوگرافی ایمپلنت را در پروسه کاری قرار می دهد.
البته باید گفت موارد متعددی برای تصویر برداری از محل کاشت ایمپلنت وجود دارد. و توانایی متخصص ایمپلنت در تعبیر تصاویر بسیار اهمیت دارد.

رادیوگرافی ایمپلنت دندان

انواع رادیوگرافی ایمپلنت

از مهم ترین تکنیک های تصویربرداری در گذشته رادیوگراف های پری آپیکال و توموگرافی پانورامیک دندانی می باشد. این دو تکنیک تصاویر دو بعدی ارائه می دهند، بنابراین محدودیت های خاص خود را دارند و البته خیلی نمای دقیقی از آناتومی بیمار را نشان نمی دهند.
و همچنین برای ارزیابی تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت، دقت رادیوگرافی پانورامیک کمتر از رادیوگرافی پری آپیکال مرسوم و رادیوگراف های دیجیتال می باشد.

 

با توجه به وجود چنین نقایصی تکنیک های جدیدتر رادیوگرافی دندان به بازار عرضه گردیده است که از آناتومی دندان ها و ایمپلنت ها اطلاعات سه بعدی ارائه می دهد. از جمله توموگرافی کامپیوتری (CT ) و توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی. این تکنیک ها با کمک کامپیوتر انجام می شود. و این تصاویر بدست آمده بسیار با کیفیت بوده و برای دندانپزشک تصاویر واقعی از آناتومی فک را به همراه می آورد که متخصص ایمپلنت می تواند نیازهای بیمار را تشخیص دهد و درمان صحیح را پیاده سازی کند.

رادیوگرافی ایمپلنت دندان

تکنیک زونوگرافی Zonography

تکنیک زنوگرافی درواقع شکل تغییر یافته دستگاه اشعه ایکس پانورامیک می باشد که تصاویر مقطعی از فک ها را ارائه می دهند. لایه توموگرافی که بدست می اید بسیار نازک می باشد. این تکنیک امکان آنرا ایجاد می کند که جراح رابطه ساختارهای حیاتی فک را در محل ایمپلنت در زوایای مختلف بررسی کند. اما این تکنیک قادر به نشان دادن تراکم استخوان و بیماری های محل کاشت ایمپلنت نمی باشد و نقطه ضعف دیگر این تکنیک رادیوگرافی این است که عکس هایی که از طریق این تکنیک بدست می آید شفافیت لازم را ندارد و با توجه به این محدودیت ها از آن نمی توان به عنوان ابزار تشخیص استفاده کرد.

 

توموگرافی کامپیوتری Computed tomography

از مشخصه های توموگرافی کامپیوتری اینست که جزئیات سه بعدی مورد نیاز از آناتومی دندانی و کرانیوفاسیال را نشان می دهد و متخصص ایمپلنت می تواند طرح درمان برای بازسازی کرانیوفاسیال و نیز طرح کاشت ایمپلنت دندانی ارائه دهد.
از مرتبط ترین و مهمترین اطلاعاتی که CT  های دندانی برای بررسی های لازم پیش از جراحی ایمپلنت ارائه می دهند عبارتند از:
ارزیابی ارتفاع و ضخامت استخوان آلوئولار (در موارد آتروفی یا لاغری عضو)، بررسی محل و شرایط ساختارها برای کاشت صحیح ایمپلنت (از جمله سینوس فک بالا، باز کردن مجرای سینوس فک بالا، حفره بینی) تشخیص و طرح درمان در جراحی فک بالا، بررسی پس از کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان و پیش بینی تحلیل استخوان و حفظ ریشه و ارزیابی ضایعات مختلف اسکلت صورت

توموگرافی سنتی Conventional Tomography

توموگرافی سنتی روشی است که برای طراحی کردن محل کاشت ایمپلنت های تک دندان یا ایمپلنت هایی که در یک سمت قرار می گیرند مناسب می باشد.
در این روش تصاویر حاصل از آن بسیار شفاف تر از ساختارهایی است که در یک قاب می گنجند. فیلم های پرتوهای اشعه ایکس به نسبت یکدیگر عبور می کنند، در نتیجه موجب مات شدن ساختارها می شوند. قابلیت مهم این نوع تصویر برداری بزرگنمایی در تمام جهات می باشد.

رادیوگرافی ایمپلنت دندان

توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی CBCT

توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی (Cone Beam Computed Tomography) تکنیک نسبتاً جدیدی است که به عنوان جایگزین CT معرفی شد و برای بسیاری از نشانه های کرانیوفاسیال مناسب است. این فناوری در مقایسه با CT سنتی، برای تصویر برداری فک بالا مزایای بسیاری دارد. زیرا می توان اکثر واحدهای CBCT را تنظیم کرد و تغییر داد تا برای اهداف تشخیصی خاص، مناطق کوچک را اسکن کرد، در نتیجه اندازه منطقه ای که به آن پرتو تابانده می شود کاهش داده می شود تا اشعه تابانده شده، به یک منطقه کوچک محدود شود. تمام واحدهای CBCT از کیفیت بالایی برخوردارند. مزیت دیگری که دارد زمان سریع تصویر برداری است، زیرا CBCT برای گرفتن تصاویر در تمام زوایا، تنها به یک مرتبه چرخش نیاز دارد.

(Sidexis (Sirona Galileos

در نرم افزار ایمپلنت Galileos بواسطه قابلیت مشاهده رنگی کانال های عصبی و بررسی استخوان ها در تمام ابعاد، بسیار مفید بوده و برای متخصص ایمپلنت درطراحی روند کاشت ایمپلنت کمک بسیاری می کند.
در این روش می توان ایمپلنت را به روش ایده آل پیاده سازی کرد.

توصیه خواندن :در مورد تشخیص پوسیدگی دندان بیشتر بدانید

نرم افزار ایمپلنت

نرم افزار کامپیوتری، وقتی با CT و CBCT استفاده می شود، ثابت شده است که در تشخیص و طرح درمان ایمپلنت از ارزش بالایی برخوردار است. با استفاده از این برنامه های نرم افزاری، علاوه بر گرفتن تصاویر سه بعدی می توان نمونه های جراحی ساخت تا اطلاعات لازم را به دهان بیمار منتقل نمود.

اسکن دندانی Dentascan

اسکن دندان را می توان یکی از برنامه های نرم افزاری نام برد که مقرون به صرفه می باشد و پیش از فوق تخصص ایمپلنت بخواهد جراحی کاشت ایمپلنت را انجام دهد می تواند اطلاعات دقیقی از استخوان فک ارائه دهد. این یک برنامه نرم افزاری توموگرافی کامپیوتری (CT) است که تصویربرداری از مندیبل (فک پایین) و ماگزیلا (فک بالا) در سه زاویه، مقطعی، محوری و پانورامیک را قابل اجرا می کند. این نرم افزار مزایایی مانند بررسی رادیوگراف ها در دو یا سه بعد، بررسی حجم و تراکم استخوان، اندازه گیری مستقیم، دستکاری تصاویر برای شبیه سازی محل کاشت ایمپلنت یا فرایند پیوند استخوان، و نیز مشاهده همزمان تصاویر از سه زاویه را دارد.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها