کاشت مینی ایمپلنت دندان + مزایا | دکتر امیر محمدی

مینی ایمپلنت دندان موقعی مورد استفاده قرار می گیرد، که شما به ایمپلنتی کوچک تر از حد نرمال احتیاج داشته باشید تا در یک فضای باریک اضافی جای بگیرد. اغلب اوقات، از مینی ایمپلنت ها برای جایگزینی دندان های قدامی و یا در اشخاصی که دارای دندان های کوچکی هستند استفاده می کنند. برای انجام جراحی ایمپلنت دندان با استفاده از نوع مینی ایمپلنت ، باید بدایند که این پروسه چه مزایایی دارد ، آیا برای شما مناسب است یا خیر و بهترین متخصص برای انجام آن کیست؟

 

کاشت مینی ایمپلنت

 

مزایای ایمپلنت های مینی دنتال چیست؟

ایمپلنت های مینی دنتال را می توان برای پر کردن جای یک یا چند دندان از دست رفته یا برای پایدار نمودن دنتور ها مورد استفاده قرار داد.

مزایای این نوع ایمپلنت شامل موارد زیر می باشد:

  • نیاز به جراحی کمتر : این ایمپلنت ها با استفاده از بی حسی موضعی قابل کاشت می باشند. این پروسیجر در مقایسه با ایمپلنت های تردیشنال، کمتر تهاجمی هستند و در نتیجه درد کمتری نیز در طول کاشت آنها تجربه می شود.
  • دوره ریکاوری کوتاه تر: اندازه کوچک و حداقل تهاجمی بودن فرایند استفاده شده برای جایگذاری ایمپلنت های مینی دنتال به این معنی است که دوره ریکاوری کمتری نیز تجربه خواهد شد.
  • هزینه کمتر: هزینه مورد نیاز برای کاشت این نوع از ایمپلنت دندان، در دامنه متغیری قرار دارد ولی اغلب هزینه آنها در مقایسه با ایمپلنت های تردیشنال کمتر است.
  • نیاز به تراکم استخوان کمتر: برای ایمپلنت های معمولی لازم است که استخوان فک، از تراکم بالایی برخودار باشد تا بتواند ایمپلمنت را مورد پشتیبانی قرار دهد ولی با توجه به اینکه ایمپلنت های مینی کوچک تر هستند در نتیجه به تراکم استخوان کمتری نیاز دارند.

زمان استفاده از مینی ایمپلنت ها

این ایمپلنت های کوچک فقط در موارد به خصوصی استفاده می شوند. لزوما مینی ایملنت ها چیزی نیستند که بخواهید انتخابشان کنید، زیرا شما ایده داشتن ایمپنت هایی که از حد نرمال کوچک تر هستند را دوست می دارید.

در بیشتر مواقع، طبق موارد زیر، متخصص ایمپلنت تصمیم به کاشت مینی ایمپلنت برای ما میگیرد:

  • دارا بودن دندان های کوچک
  • جایگذاری دندان های قدامی
  • جایگذاری دندان های آسیای کوچک
  • دندان واقع شده در فضای باریک

دلیلی که این نوع از پروتز های دندانی به صورت ایمپلنت و نه به صورت چسبی کاربرد دارند،  این است که بسیار امن تر و محافظت شده تر هستند. امنیت بیستر به معنای راحتی بیشتر و همینطور ظاهر طبیعی تر ایمپلنت دندان است.

میزان کوچکی مینی ایمپلنت دندان

به زبان ساده، مینی ایمپلنت ها بسیار کوچک هستند. در حقیقت، این ساختارها تقریبا سایز مشابهی با ایمپلنت دندان معمول دارند ( با قطر تقریبی اندازه یک خلال دندان). حتی اگر استخوان فک خود را به میزان قابل توجهی از دست داده اید، مینی ایمپلنت ها همچنان گزینه فوق العاده ای برای انتخاب هستند.

مقایسه مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی

دانستن تفاوت های میان این دو اهمیت زیادی دارد، از آن جایی که بیشتر افراد در مواجه با آن ها دچار سردرگمی و گیجی می شوند. در زیر برخی از تفاوت های میان این دو را ذکر کرده ایم:

ایمپلنت دندان معمولی

معمولا، ایمپلنت های معمول از دو بخش همراه با یک پیچ تیتانیومی که درون استخوان فک کاشته می شود و قطری بیشتر 3 میلی متر دارد، ساخته شده است. درون ایمپلنت، رشته و یا  نخی وجود دارد که با انواع مختلف دندان های مصنوعی سازگار است. این شاخصه چند کاربردی بودن یکی از بهترین ویژگی های ایمپلنت دندان است.

مینی ایمپلنت دندان

برخلاف ایمپلنت معمولی، مینی ایمپلنت ها یک بخش سخت هستند که درون استخوان فک کاشته می شوند و قطرشان کمتر از 3 میلی متر است. در بالای آن یک بخشی گردی شکلی وجود دارد تا از دندان مصنوعی حمایت کند. که معمولا یک حلقه کوچک دور این بخش دایره ای شکل قرار می گیرد.

نحوه کاشت مینی دنتال ایمپلنت

مینی دنتال ایمپلنت ها از طریق تکنیک های حداقل تهاجمی جایگذاری می شوند. این ایمپلنت ها بعد از قرار گرفتن در استخوان، روی سطح لثه قرار داده می شوند، در حالیکه ایمپلنت های معمولی در زیر لثه قرار می گیرند.

با توجه به به اینکه مینی ایمپلنت ها کمتر تهاجمی می باشند، دریافت آنها، به زمان کمتری نیاز دارد. دندانپزشک اغلب می تواند با استفاده از بی حسی موضعی در طول یک جلسه، کار کاشت را انجام دهد. بعلاوه، هیچ بخیه ای مورد نیاز نمی باشد، در حالیکه ایمپلنت های معمولی به چند ماه زمان و حداقل دو جلسه ویزیت برای تکمیل فرایند نیاز  دارند.

چگونه از مینی ایمپلنت دندان مراقبت کنیم؟

ایمپلنت های دندان مینی به مراقبت هایی شبیه به روندهای مراقبت از دندان های طبیعی نیاز دارند. اگر مینی ایمپلنت در دهان شما کاشته شده است، لازم است روزی دو بار مسواک بزنید و یک بار در روز هم از نخ دندان استفاده کنید و حتماً برای چک اپ طبق زمانبندی توصیه شده توسط دندانپزشک، به وی مراجعه کنید. اگر پلاکی روی این دندان ها ایجاد شود، دندانپزشک به شما توصیه می کند که از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کرده یا از محلول های شستشوی مخصوص دهان استفاده کنید.

دوام مینی ایمپلنت

طول عمر مینی ایمپلنت ها به متغیر های گوناگونی بستگی دارد که برخیی از آن ها در زیر آورده شده اند:

  • پوکی استخوان و یا دیگر  بیماری های دندانی
  • سیگار کشیدن
  • عدم مراقبت کافی
  • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

اما به این نکته توجه کنید که هر دهانی شرایط خودش را دارد. دو نفر که در یک روز مینی ایمپلنت دریافت می کنند طول عمر و دوام متفاوتی از مینی ایمپلنتشان را تجربه می کنند.

تفاوت اصلی بین مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی

همانطور که پیش تر ذکر شد، قطر مینی ایمپلنت تقریبا نصف قطر ایمپلنت معمولی است و این بدین معناست که به دو مینی ایمپلنت جهت فراهم آوردن حمایت یک ایمپلنت معمولی احتیاج است. شاید به نظر بد بیاید، اما این موضوع یک چیز همیشگی نیست. گاهی شما به یکا ایمپلنت کوچک تر نیاز دارید تا در فضای کوچک تری کاشته شود. ایمپلنت معمولی دوام و طول عمر بیشتری دارد زیرا بهتر قادرند وزن دندان مصنوعی را پخش و تحمل کنند. اما باز هم می گوییم گاهی فضای موجود در فک انقدر کوچک است که ایمپلنت معمولی برای آن زیادی بزرگ است.

قیمت مینی ایمپلنت

هزینه این نوع ایمپلنت دندانی چقدر است؟ در جوابی کوتاه می توانیم بگوییم که کمتر از ایمپلنت های معمولی است. دلیل اینکه چرا مینی ایمپلنت ها قیمتشان بسیار کمتر از ایمپلنت های معمولی است در زیر آورده شده است:

  • پیچ های ایمپلنتی مقرون به صرفه تر: پیچ های کوچک مینی ایمپلنت ها قیمت کمتری در مقابل پیچ های بزرگ ایمپلنت معمولی دارند.
  • پروسه آسان تر: پروسه کاشت مینی ایمپلنت ساده تر و با صرف زمان کمتری صورت می گیرد و همچنین جراحی هم لازم ندارد. زمان و تلاش کمتر به معنای هزینه کمتر است.
  • عدم نیاز به پیوند استخوان: در بسیاری از مواقع، در صورت کافی نبودن استخوان فک، برای کاشت مینی ایمپلنت به پیووند استخوان احتیاجی نیست که همین موضوع نیز سبب کم شدن هزینه می شود.

البته به هیچ وجه اینگونه نیست که چون مینی ایمپلنت ها دارای هزینه خیلی کمتری هستند پس کیفیتشان نسبت به ایمپلنت های معمولی هم کمتر است. این فقط یک پروسه متفاوت در شرایطی متفاوت است.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها