آشنایی با تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

آشنایی با تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

آیا برای انتخاب روش های جایگزین دندان های از دست رفته خود دچار سردرگمی شده اید؟ آیا می دانید روش ایمپلنت دندان با بریج دندان چه تفاوتی دارد و کدام یک بهتر است؟ بهتر است بدانید که چه زمانی و در چه شرایطی ایمپلنت یا روکش دندان توصیه می شود. در ادامه سعی کرده ایم که تفاوت ایمپلنت و بریج دندان را به زبان ساده توضیح دهیم.
بی دندانی یکی از عذاب آورترین مسایلی است که در زندگی بسیاری از افراد دیده می شود، این موضوع در عصر امروز به دلیل مصرف شیرینی و شکلات بیشتر دیده می شود. در هر دو روش ایمپلنت و بریج دندان شما از مشکل بی دندانی خلاص خواهید شد اما می بایست انتخابی صحیح در بین این دو گزینه داشته باشید.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان از دسته روش های قدیمی برای رفع بی دندانی می باشد. به طور کلی بریج تنها خود فضای خالی را درگیر نمی نماید و دندان های مجاور نیز برای بریج نمودن درگیر و در واقع تراش داده می شوند. شاید برایتان سؤال باشد که بریج برای چه افرادی مناسب است؟ برطبق بررسی های انجام شده اینطور به نظر می رسد که بریج تنها برای افرادی مناسب است که دندان های مجاور فضای خالی دارای پرشدگی زیاد بوده و به طور کلی نیاز به روکش دارد.

بریج دندان چگونه انجام می شود؟

بریج جهت درمان بی دندانی ساخته می شود و به این صورت که با قرار گرفتن روی دندان های طرفین ناحیه بی دندانی به شکل یک پل قسمت بی دندانی را کامل می کند. در اغلب بریج ها دوطرف محل اتصال دندان های پایه روکش می شوند و در بعضی از آنها بریج به دندان های دو طرف توسط باله هایی می چسبد و بعضی از مواقع، این بریج تنها از یک طرف پایه دارد.

 

آشنایی با تفاوت ایمپلنت و بریج دندان
آشنایی با تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته و جایگزین دندان از دست رفته می شود پس از جایگذاری ایمپلنت دندان طی روندی که یکپارچگی استخوانی نام دارد ایمپلنت دندان محکم به استخوان جوش می خورد سپس روکش یا دست دندان بر روی ایمپلنت دندانی متصل می شود.
ایمپلنت دندان از دو جزء اصلی و یک قسمت رابط تشکیل شده است که قرار است در یک یا چند نقطه بی دندانی، یک قسمت از جزء اصلی، نقش ریشه دندان و قسمت دیگر، نقش تاج دندان و “جزء رابط” که این دو قسمت را به هم متصل می نماید را ایفا نماید.

 

شایان ذکر است که دکتر امیر محمدی یکی از بهترین دندان پزشکان در حوزه ایمپلنت دندان می باشد  ایشان :

  • متخصص جراحی دهان ، فک و صورت
  • مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
  • جز رتبه های برتر آزمون برد تخصصی
  • متخصص پروتزهای دندانی، زیبایی و ایمپلنت

شماره تماس : tel:09120957013

 

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

در روش ایمپلنت کردن دندان، دندان با استفاده از یک پروتز بادوام در فضای خالی اعمال می شود و دندان های اطراف به هیچ عنوان درگیر نخواهد شد، در این روش شما هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت در این روش اغلب دائمی نامیده می شود. پروتز بکار رفته برای این روش اغلب به صورتی است که به سرعت با استخوان فک و لثه شما سازگار شده و می تواند حکم دندان طبیعی را برای شما فراهم نماید.

مراقبت های دهان و دندان بسیار بهتر از بریج دندان است. توجه نمایید که در روش بریج اغلب سه تاج دندان درگیر است و مبرهن است که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی دشوار خواهد بود. مراقبت از دندان در روش بریج دشوارتر است. شرایط همچون دندان های طبیعی پیش می رود و نیاز به حرکت اضافه تری نخواهد بود.

کدام روش ماندگار تر است؟

با استفاده از روش در واقع شما از لثه و استخوان اطراف محافظت نموده اید. یکپارچگی در این روش بسیار سریعتر و باکیفیت بیشتری صورت می پذیرد، فلز استفاده شده در این روش در برابر هر نوع پوسیدگی بسیار مقاوم است. اما در مورد بریج، به طور کلی بریج دوام ۱۰ ساله دارد و دندان های درگیر نیز دچار پوسیدگی می شوند. هرچه این پوسیدگی بیشتر باشد در واقع احتمال شکستگی در بریج بیشتر است. توجه نمایید که عمر این روش با رعایت بهداشت تا ۲۵ سال اعلام شده است.

حتما بخوانید : تشخیص پوسیدگی دندان

 

 

آشنایی با تفاوت ایمپلنت و بریج دندان
آشنایی با تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

 

ایمپلنتهای دندانی مناسب چه افرادی است؟

علاوه بر تشخیص دندانپزشک، انتخاب روش ایمپلنت برای درمان و حفظ زیبایی دهان وابسته به درخواست خود فرد نیز می باشد. حال آنکه چه کسانی بهتر است ایمپلنت کنند به طور خلاصه اینگونه دسته بندی می شود:

افرادی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را براحتی انجام دهند.

مراجعینی که نیاز به بریج (پروتز ثابت) دارند ولی نمی خواهند دندان های سالم مجاور جای خالی دندان از دست رفته شان آسیب ببیند یا تراشیده شود.

کسانی که دندان های خود را از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی متحرک داشته باشند.

کسانی که تمایل به داشتن دندان هایی با مشابهت خیلی نزدیک به دندان های طبیعی دارند.

 

حتما بخوانید : بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

 

هزینه ایمپلنت و بریج، کدام بیشتر است؟

یکی دیگر از تفاوت ایمپلنت و بریج دندان در هزینه ی آن ها است .هزیه بریج دندان در ابتدا بسیار کمتر از ایمپلنت است اما ممکن است چند سال بعد مجبور به تعویض آن شوید بنابراین هزینه آن در بلند مدت با هزینه اولیه آن بسیار متفاوت است. ایمپلنت مراحل بیشتری دارد و گرانتر است اما در بلند مدت مقرون به صرفه تر از درمانهای دیگر است.

درمان ایمپلنت انعطاف پذیرتر است و به بیماران امکان میدهد در چند مرحله هزینه را بپردازند. مثلا پس از کشیدن دندان گاهی باید پیوند استخوان انجام شود تا استخوان کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت وجود داشته باشد. این پیوند استخوان معمولا باید چند ماه بماند تا خوب التیام پیدا کند و سپس برای جایگذاری ایمپلنت اقدام شود.

در جایگذاری ایمپلنت نیز چندین ماه باید بیمار صبر کند تا فرایند یکپارچگی استخوان انجام شود (۳ تا ۶ ماه) و سپس فرایند درمانی کامل شود بنابراین بیمار میتواند در فاصله بین مراحل درمان پول فراهم نماید.

در نهایت با در نظر گرفتن تمام این نکات که برگرفته از توصیه های دندانپزشکان بود بهتر است برای انجام هرگونه عملیات زیبایی و ترمیمی دندان به متخصص تایید شده مراجعه کنید.

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟

ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها