ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟ 

ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟

ایمپلنت دندان طبیعی یکی از روش های رایج در دنیا است که با قرار گرفتن یک قطعه فلزی مانند پیچ به جای ریشه و نصب آن در فک انجام می شود. در واقع این پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان از دست رفته قرار گرفته و با گذشت زمان، استخوان در اطراف محل کاشت رشد می کند و به ثابت ماندن این پایه کمک می کند.

سپس یک دندان مصنوعی یا تاج به فلز متصل می شود تا شکاف دندان از دست رفته را پر کند. تاج به طوری ساخته می شود تا از نظر اندازه، شکل و رنگ مانند دندان های دیگر شما باشد. از ایمپلنت های دندانی می توان برای نگه داشتن بریج دندان یا دندان مصنوعی نیز استفاده کرد.

اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید، کاشت دندان می تواند گزینه ای برای جایگزینی دندان های از دست رفته باشد. به طور کلی اگر شما روش ایمپلنت دندان طبیعی را انتخاب کنید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • یک استخوان فک کاملا رشد کرده و سالم داشته باشید
  • بیماری لثه نداشته باشید
  • شرایطی نداشته باشید که بر ترمیم استخوان تاثیر بگذارد
ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟ 
ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟

مزایای کاشت دندان طبیعی با ایمپلنت چیست ؟

در مورد جایگزینی دندانهای از دست رفته یا آسیب دیده، چندین گزینه پیش رو دارید. با این حال، یکی از گزینه های برجسته در میان این روش ها، کاشت یا ایمپلنت دندان طبیعی است. ایمپلنت های دندانی مزایایی دارند که سایر روش های دیگر، مانند استفاده از دندان مصنوعی یا بریج، نمی تواند آن را داشته باشد. در اینجا بهترین مزایای این روش را بیان می کنیم:

از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند:

هنگام از دست دادن دندان ها، تمایل به از دست دادن توده استخوان در فک نیز ایجاد می شود. استخوان فک شما برای حفظ توده خود به حرکتی که هنگام اتصال دندان شما ایجاد می شود نیاز دارد. کاشت دندان تنها گزینه جایگزین برای دندان است که می تواند موجب تحریک استخوان فک شود و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری نماید.

با دندان های طبیعی شما مطابقت دارد:

ایمپلنت های دندانی از اشکال و اندازه های متنوعی برخوردار هستند. ایمپلنت ها می توانند کاملا مطابق دندان های شما ساخته شوند.

قدرت جویدن را برمی گرداند:

از آنجا که ایمپلنت های دندانی با یک تیتانیوم که جایگزین ریشه دندان شده است، در فک شما قرار می گیرد، به شما این امکان را می دهد که با همان نیرویی که می توانستید با دندان های طبیعی خود گاز بگیرید، با این دندان ها هم همان نیرو را بر لقمه غذا وارد کنید.

از دیگر مزایای این روش می توان نام برد:

تغییر شکل صورت در اثر فقدان دندان ها، بهبود وضعیت دهان هنگام حرف زدن، جای خالی دندان ها را پر می کند و از خراب شدن ساختار دندان ها که به آرامی پیش می رود، جلوگیری می کند، از دندان های مجاور پشتیبانی می کند، یک روش دائمی برای دندان های از دست رفته است.

 

اجزای اصلی  ایمپلنت دندانی چیست ؟

ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟ 
ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟

 

حتما بخوانید : بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

 

  1. فیکسچر (Fixture)

مهمترین قسمت یک ایمپلنت

فیکسچر از مهمترین بخش ها و اجزای ایمپلنت دندان است. این قطعه به صورت پیچ است و در استخوان فک کاشته میشود. به کلمه ایمپلنت در زبان انگلیسی “وسیله کاشتنی” گفته میشود. از آنجایی که تنها بخشی از ایمپلنت دندان که در استخوان کاشته میشود فیکسچر است، درنتیجه ما به خود این قطعه در اصطلاح، یک واحد ایمپلنت میگوییم. این قطعه زیر خط لثه قرار دارد و تنها بخشی از ایمپلنت دندانی است که در ظاهر دیده نمی شود.

نحوه کاشت این قطعه

بعد از اینکه  جراح دهان و دندان یک سوارخ کوچک را درون استخوان فکر شما ایجاد کرد فیکسچر که یک پیچ کوچک و محکم است را درون استخوان قرار میدهد. این قطعه در نقش ریشه یا پایه ایمپلنت شما عمل می کند و در واقع همان کاری را انجام میدهد که ریشه دندان های واقعی شما انجام میدهند. با این تفاوت که این ریشه زنده نیست. پس از قرار دادن فیکسچر در داخل استخوان فک، شما باید منتظر باشید تا استخوان فک طی فرآیند استئواینتگریشن، پایه ایمپلنت ما را به خودش جوش بزند. استئواینتگریشن نیز به فرآیند احاطه شدن فیکسچر توسط بافت استخوانی فک گفته میشود که به صورت ساده میگوییم فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان.

جنس فیکسچر

پایه ایمپلنت، جنس های متعددی دارد اما معمولا آن ها را از جنس تیتانیوم میسازند. تیتانیوم فلز شناخته شده ای است که هم بسیار محکم است و هم توسط بدن انسان به خوبی پذیرفته میشود و به راحتی میتواند به استخوان فک جوش بخورد. (به همین خاطر است که معمولا فیکسچر از این فلز ساخته میشود.)

  1. اباتمنت یا (Abutment)

از آنجا که خود فیکسچر به عنوان پایه ایمپلنت کاملاً زیر خط لثه و در ارتباط با استخوان فک قرار دارد، باید یک رابط بین فیکسچر و تاج ایمپلنت وجود داشته باشد تا یک واحد کامل ایمپلنت شبیه دندان واقعی داشته باشیم. ما به این اتصال دهنده یا رابط، اباتمنت میگوییم. اباتمنت نیز از اصلی ترین اجزای ایمپلنت دندان است. اباتمنت ها در واقع پیچ های کوتاه و محکمی هستند که دقیقا بالاتر از خط لثه قرار میگیرند و از جنس فلز یا موادی که همرنگ دندان هستند ساخته میشوند. میتوان به راحتیاین قطعه را از فیکسچر جدا کرد.

ما اباتمنت را معمولا بعد از فرآیند استئواینتگریشن به فیکسچر متصل میکنیم. البته این وضعیت تنها برای کاشت ایمپلنت های ساده و مرسوم است. اگر ما بخواهیم ایمپلنت فوری بکاریم، باید حتما همه اجزای ایمپلنت را به صورت یکجا درون جای خالی دندان و پشت سر هم، به هم متصل کنیم. ابتدا فیکسچر، بعد اباتمنت و در آخر پروتز یا همان تاج که شبیه تاج دندان های واثعی خودمان است.

  1. پروتز (Prosthesis)

پروتز بخشی از ایمپلنت دندان است که دقیقاً همانند یک دندان واقعی به نظر می رسد و عملکردی مشابه با تاج دندان شما دارد. این بخش از ایمپلنت را می توان از مواد مختلفی ساخت. به عبارت دیگر پروتزهای ایمپلنت، میتوانند جنس های مختلفی داشته باشند. برای مثال آن را میتوان از موادی مانند پرسلن یا سرامیک تهیه کرد. پروتزها که در واقع تاج ایمپلنت هستند باید به اباتنمنت متصل شوند. برخی از آن ها به صورت پیچی و برخی دیگر با کمک سمنت (نوع سیمان مخصوص) به اباتمنت وصل میشوند.

 

نکاتی در مورد روش کاشت و ایمپلنت دندان طبیعی

ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟ 
ایمپلنت دندان طبیعی چیست ؟

از جمله نکاتی که باید در این روش جایگزینی دندان ها به آن توجه داشته باشید، می توان گفت:

  • متخصص قبل از انجام این عمل باید در مورد مناسب بودن روش کاشت دندان با شما صحبت کند.
  • به طور کلی درصد موفقیت این روش به وضعیت بیمار، تبحر دندانپزشک و جنس پایه ایمپلنت بستگی دارد.
  • توجه داشته باشید که بیمه ها غالبا این روش درمانی را پوشش نمی دهند و تحت شرایط خاص و یا در صورتی که بیمه تکمیلی داشته باشید، می توانید بخشی از هزینه را از بیمه دریافت کنید.
  • روش ایمپلنت می تواند در یک بازه طولانی انجام شود که تماما بستگی به وضعیت استخوان فک، لثه ها و مهارت متخصص دارد.

میخواهید عمل ایمپلنت دندان انجام دهید اما نمیدانید از کجا شروع کنید؟

 

اگر یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید و میخواهید با بهترین روش ممکن جایگزینی برای این دندان ها پیدا کنید قطعا باید درباه ایمپلنت ها به طور جدی فکر کنید. همین الان فرم زیر رو پر کن

دكتر 3امير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟

ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها